Efektivitas Program Pelayanan Langsung Jadi Administrasi Kependudukan di Desa Tegal Harum, Kecamatan Denpasar Barat
DOI:
https://doi.org/10.21776/ub.jiap.2025.011.01.4Keywords:
effectiveness; programs; services; population administration; pelangi admindukAbstract
This study aims to analyze the effectiveness of the Direct Administration Service Program (Pelangi Adminduk) in Tegal Harum Village, West Denpasar District. This study uses a quantitative method, with a population of all households in Tegal Harum Village totaling 3,325 households. A simple random sampling technique was used, resulting in 357 households as the sample. Data were analyzed using research instrumentation tests and descriptive/efficiency. The research results indicate that: (1) The Pelangi Adminduk program in Tegal Harum Village is already effective, as demonstrated by organizational factors and high service recipient satisfaction; (2) The constraints affecting the effectiveness of the Pelangi Adminduk program include existing regulations and employee awareness; (3) Solutions to address these constraints involve (a) improving existing regulations to make them easier to understand and apply, and (b) enhancing employee awareness through intensive socialization.
References
Alamsyah. (2011). Karakteristik Universal Pelayanan Publik: Sebuah Tinjauan Teoristik. Jurnal Borneo Administrator, 7(3), 353-372. https://doi.org/10.24258/jba.v7i3.80
Fajar, T. S. (2018). Morfologi Filsafat Administrasi. Bandung: Unpas Press.
Febrianda, L. (2019). Rekonstruksi Regulasi Pelayanan Kependudukan dan Pencatatan Sipil oleh Birokrasi Pemerintahan dalam Perspektif Hukum Administrasi Negara. Surakarta: Tiga Serangkai.
Gibson, J. L., Ivanchevic, J. M., Donelly, J. H., & Konopaske, R. (2018). Organizations Behavior Structure Processes, Twelfth Edition. Edition Revision. New York: McGraw-Hill Companies, Inc, Avenue of the America.
Ghozali, I., & Fuad, F. (2017). Struktural Equation Modeling: Teori, Konsep dan Aplikasi dengan Lisrel 9.10. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro
Hasibah, I., Hayat., & Anadza, H. (2022). Efektivitas Program Pelayanan Online Kependudukan dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik (Studi Kasus pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Gresik). Journal Publicuho, 5(4), 1027-1040.
https://doi.org/10.35817/publicuho.v5i4.47
Indrianie, M. (2022). Efektivitas Pelayanan Kependudukan/Pencatatan Sipil pada Program One Day Service 3 in 1 oleh Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Cimahi. Jurnal Jispendiora, 1(1), 36-46.
https://doi.org/10.56910/jispendiora.v1i1.64
Isnaeni, A. D. (2021). Model Pelayanan Administrasi Kependudukan Loket Desa Bebas Calo di Kabupaten Wonogiri. Jolsic Journal of Law, Society, and Islamic Civilitation, 9(2), 1-15.
Karengke, M., Surasa, H., & Zaman, B. (2022). Evaluasi Penggunaan Website Renovaction Menggunakan Metode Usability Testing. Journal of Technology Research in Information System and Engineering (JTRISTE), 9(1), 83-97. https://doi.org/10.55645/jtriste.v9i1.366
Kumorotomo, W. (2017). Citizen Charter (Kontrak Pelayanan): Pola Kemitraan Strategis untuk Mewujudkan Good Governance dalam Pelayanan Publik. Jakarta: Erlangga.
Lembaga Administrasi Negara. (2003). Penyusunan Standar Pelayanan Publik. Jakarta: LAN
Mahmudi. (2015). Manajemen Kinerja Sektor Publik.Yogyakarta: YKPN
Major, J. (1991). The Failure of a Policy In European Integration. UK: Palgrave Macmillan.
Mansien, A. P. (2020). Problematika Kewenangan Administrasi Kependudukan Sesuai Peraturan Pemerintah Nomor 40 Tahun 2019. Nakhoda: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 19(2), 128-150. https://doi.org/10.35967/njip.v19i2.109
Ostrom, E. (2016). Crossing the Great Divide: Coproduction, Synergy, and Development. World Development, 24(6), 1073-1087.
https://doi.org/10.1016/0305-750X(96)00023-X
Pasolong, H. (2018). Teori Administrasi Publik dan Pelayanan Publik. Bandung: Alfabeta.
Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 7 Tahun 2019 tentang Pelayanan Secara Daring.
Peraturan Presiden Nomor 62 Tahun 2019 tentang Strategi Nasional Percepatan Administrasi Kependudukan untuk Pengembangan Statistik Hayati.
Rubaman, U. M. (2012). Mengukur Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Pendidikan. Jurnal Madani, 7(1).
Sari, L. R., & Suryana, I. N. M. (2019). Efektivitas Pelayanan Administrasi Kependudukan di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Jembrana. Sintesa: Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 10(2), 83-89.
Salam, R., Niswaty, R., Maulana, A. M. F., Jamaluddin., & Darwis, M. (2020). Efektivitas Pelayanan Publik Pada Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Soppeng. Jurnal Administrasi Publik, 16(1), 71-82.
https://doi.org/10.52316/jap.v16i1.37
Steers, M. R. (2015). Efektivitas Organisasi Perusahaan. Jakarta: Erlangga.
Subhan, S., Hasan, M. T., & Nazar, M. (2015). Peningkatan Siatem Kerja Produksi Untuk Meningkatkan Efektivitas Industri Kecil di Kota Langsa (Studi Kasus pada UD, Cira Rasa, Pabrik Roti Kota Langsa). Jurnal Ilmiah Jurutera, 02(1).
Triantoro, B. W. (2014). Citizen Charter dan Reformasi Birokrasi. Jurnal Kebijakan dan Administrasi Publik, 8(2), 33-40.
Undang-Undang Nomor 24 Tahun 2013 tentang Administrasi Kependudukan.
Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik.
Widowati, S. A., & Fatimah, A. N. (2022). Efektivitas Program Nasional Pemberdayaan Masyarakat Mandiri Karangrejo Kabupaten Magetan. Economic and education journal, 4(1), 71-82. https://doi.org/10.33503/ecoducation.v4i1.1799
Yamane, T. (2019). Elementary Sampling Theory. New Jersey: Prentice Hall.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Ilmiah Administrasi Publik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
If your paper is accepted, the author identified as the formal corresponding author for the paper will receive an email prompting them to login into Author Services; where via the JIAP Author Licensing Service they will be able to complete the license agreement on behalf of all authors on the paper.