Sinkronisasi Perencanaan Tata Ruang Daerah dengan Pembangunan Jalan Tol Berbasis Sustainable Development

Authors

  • Dinartika Arneda Nurristi Universitas Brawijaya, Malang, East Java, Indonesia
  • Sarwono Sarwono
  • Mohammad Nuh

DOI:

https://doi.org/10.21776/ub.jiap.2021.007.03.10

Keywords:

Public Administration, Synchronization, Spatial Planning, Toll Roads, Sustainable Development

Abstract

This study describes the synchronization of spatial planning with the construction of toll road-based sustainable development in the Area of Interchange Tol Madiun. Aimed to explore the information from some source: BAPPEDA Kabupaten Madiun, Dinas PUPR Kabupaten Madiun, Office of the Bagi Village, and Communities around the Interchange Tol Madiun. The results showed that; first, the synchronization of spatial planning with the construction of the Madiun toll road not fully following the RT/RW (community association) plan and unable to be categorized as ideal planning. The application of the participation has been running well, but there is still a discrepancy on the principle of continuity and holistically. Second, the implementation of Sustainable Development in the construction of the toll road is not running balance between economic development, social and environmental. Supporting factor form is the strong legal basis and the high level of community participation. Inhibiting factors in the form of rationalization of the budget because of the pandemic Covid19 and the lack of personals resource that is pure has graduated in spatial studies.

References

Abe, Alexander. 2005. Perencanaan Daerah Partisipatif. Yogyakarta: Pustaka Jogja Mandiri.

Adisasmita, Rahardjo. 2013. Pembangunan Kawasan dan Tata Ruang. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Badan Pusat Statistik. 2020.Kecamatan Madiun Dalam Angka. BPS Kabupaten Madiun

Budihardjo, Eko. 2010. Pembangunan Kota Berkelanjutan dalam Perspektif Sosial Budaya dan Tata Kelola. Jakarta: Pustaka Ilmu

Dinas Pekerjaan Umum dan Penataan Ruang. 2020. Naskah RTRW. Dinas PUPR Kabupaten Madiun

Fauzi, Akhmad. 2004. Ekonomi Sumber Daya Alam dan Lingkungan, Teori dan Aplikasi. Gramedia Pustaka Utama.

Jasa Marga Ngawi Kertosono. 2020. Peta Jalan Tol Ngawi- Kertosono: https://jnktollroad.com/ (diakses tanggal 12 Oktober 2020)

Kartasasmita, Ginandjar. 1997. Administrasi Pembangunan. Jakarta: LP3ES.

Miles, Huberman dan Saldana. 2014. Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook, Edition 3. Jakarta: UI-Press.

Mukhlis, Jafar. 2017. Analisis Pengaruh Exit Toll Terhadap Tata Guna Lahan di Kabupaten Brebes. Jurnal Pembangunan Wilayah & Kota, 13(3), 327–338. https://doi.org/10.14710/pwk.v13i3.17477

Nugroho, Riant. dan Wirhatnolo. 2011. Manajemen Perencanaan Pembangunan. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo, Gramedia.

Peraturan Daerah Nomor 9 tahun 2011 tentang Rencana

Tata Ruang Wilayah Kabupaten Madiun tahun

-2029

Peraturan Pemerintah Nomor. 15 tahun 2005 tentang

Jalan Tol

Pasolong, Harbani. 2012. Teori Administrasi Publik. Yogyakarta: Alfabeta.

Siagian, P. Sondang. 1987. Administrasi Pembangunan: Konsep, Dimensi, dan Strategi. Jakarta: Gunung Agung.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Jakarta: Alfabeta.

Sumiarni, Endang. 2013. Metodelogi Penelitian Hukum dan Statistik.Yogyakarta: Gramedia Pustaka.

Syafri, Wirman. 2012. Studi tentang Administrasi Publik. Jatinagor: Erlangga.

Tjokroamidjojo, Bintoro. 1995. Perencanaan Pembangunan. Jakarta: PT. Gunung Agung.

Undang-Undang Nomor 26 tahun 2007 tentang Penatan

Ruang

Zauhar, Susilo. 2001. Administrasi Publik. Malang: Universitas Negeri Malang Press.

Downloads

Published

2021-12-20